Dat het druk is op de huizenmarkt is geen verrassing meer. Om je doelgroep te bereiken moet je online zichtbaar zijn. Het eerste wat (potentiële) huiseigenaren, kopers en huurders doen als ze zoeken naar woningen, is hun mobiel uit hun broekzak halen of hun laptop openklappen. Mensen zoeken naar aanbod en willen weten wat de markt te bieden heeft. De eerste indruk is blijvend. Je wilt dus al vroeg in de klantreis worden gezien. Daarom moet je opvallen.
Je zult nu vast denken: ‘Ho wacht eens even. Ik heb wel meer te doen!’ En dat zal best. Alleen staat of valt alles met zichtbaarheid. Zonder zichtbaarheid loop je simpelweg klanten mis. Zeker als je concurrenten beter dan jij naar voren komen op social media. En helemaal als ze ook nog eens bovenaan in de zoekresultaten van Google te zien zijn. Maar goed, hoe zorg je er dan voor dat je je positie versterkt? Daar komt contentmarketing bij kijken.
Statistisch gezien klikken 60% van de internetgebruikers alleen op de eerste drie resultaten in de zoekmachines. Wat je dus wilt, is bovenaan zichtbaar zijn wanneer je doelgroep bijvoorbeeld zoekt op “huis kopen Amsterdam”. En om op de eerste pagina van Google zichtbaar te zijn, moet je van goeden huize komen. Je zult je nu ook afvragen: ‘Hoe kom ik dan bovenaan in Google terecht?’
Punten 1 en 2 zijn pas effectief als je weet hoe je je content op je doelgroep afstemt. Dat kun je zelf ontdekken, maar het beste is om het uit te besteden aan de echte specialisten.
We hebben het nu gehad over zichtbaarheid, positionering, etc. Maar wat is contentmarketing eigenlijk? Hoe gaat het in z’n werk en hoe zorg je dat het werkt voor jou? Contentmarketing is simpelweg een vorm van marketing, waarbij je je doelgroep relevante informatie (en dus content) biedt. En het bieden van relevante content is precies waar het om draait in het vastgoed. Door op de juiste momenten in de klantreis de juiste informatie te bieden, zorg je er dus voor dat:
Hoewel het verhogen van de conversie het doel is van contentmarketing, is dat niet waar het in de regel voor bedacht is. Uiteindelijk draait het puur om het aanbieden van nuttige informatie voor je doelgroep. Het gaat om verbinding met je cliënten op de lange termijn. Hoe relevanter de content is die jij je doelgroep biedt, des te loyaler ze aan je merk of je organisatie zullen zijn. Dat betekent dus dat je onderzoek moet doen naar wie je doelgroep is. Zodat je je content kan optimaliseren en precies kan afstemmen op je (potentiële) klanten.
Social media speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van je zichtbaarheid. SEO en social media gaan namelijk hand in hand. En om de zichtbaarheid van je content te versterken moet je bijvoorbeeld weten welke platformen je doelgroep gebruikt. Je moet ook weten wanneer ze daarop actief zijn en aan welke informatie ze behoefte hebben. Je volgers zullen bijvoorbeeld op de hoogte willen zijn van nieuwe wet- en regelgevingen. Behind-the-scenes zijn altijd interessant en video’s van de woningen die je op de markt brengt doen het altijd goed.
Contentmarketing gaat namelijk pas voor je werken wanneer mensen je content delen. Daarom wordt deze vorm van marketing ook wel gezien als de nieuwe mond-tot-mondreclame. Mensen vertrouwen hun vrienden of kennissen. Ze kunnen dus doorslaggevend zijn in de verkoop of verhuur van een woning. Kortom: contentmarketing is het fundament voor je vindbaarheid. En als mensen je content ook nog eens delen, dan staat de zichtbaarheid van je organisatie pas echt als een huis.
Als full service social media en digital agency zetten we ons in voor vastgoedondernemers. Door te innoveren met media en content creatie zorgen we ervoor dat jij als makelaar gevonden wordt. Wil jij je positie en je zichtbaarheid in de markt versterken? Laat ons je helpen. We vertellen je exact hoe we je zichtbaarheid in de markt kunnen ontwikkelen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem direct contact met ons op en volg ons ook op social media.